- STAROSTWO POWIATOWE
- ›
- Wydziały
- ›
- Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich
- ›
- Stowarzyszenia
- ›
- Zakładanie stowarzyszeń zwykłych
Zakładanie stowarzyszeń zwykłych
WPIS DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
WYMAGANE DOKUMENTY:
- pisemny wniosek o wpis do ewidencji;
Ustawa nie ma ustalonego wzoru wniosku, nie mniej jednak wniosek powinien zawierać:
a) datę jego sporządzenia,
b) adresata (do którego urzędu, starosty jest kierowany),
c) pełną nazwę i dokładny adres siedziby stowarzyszenia, numer telefonu kontaktowego,
d) podpis przedstawiciela stowarzyszenia (wszystkich członków zarządu, gdy jest on powołany).
Można skorzystać z ustalonego wzoru wniosku dostępnego na stronie internetowej Starostwa w zakładce „stowarzyszenia zwykłe”.
- do wniosku należy dołączyć:
- protokół z zebrania założycielskiego zawierający zapisy w protokole (uchwały) o:
- założeniu stowarzyszenia,
- przyjęciu regulaminu,
- wyborze przedstawiciela lub zarządu,
- ewentualnie – wyborze komisji rewizyjnej;
- regulamin działania stowarzyszenia;
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego (co najmniej 3 osoby) zawierającą:
- imię i nazwisko,
- datę i miejsce urodzenia,
- miejsce zamieszkania ,
- własnoręczny podpis;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL członków organu kontroli wewnętrznej (w przypadku, gdy regulamin stowarzyszenia przewiduje ten organ);
- adres siedziby stowarzyszenia.
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.
Regulamin stowarzyszenia zwykłego:
Regulamin jest podstawowym dokumentem określającym zasady działania stowarzyszenia (zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Regulamin stowarzyszenia zwykłego powinien określać:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele stowarzyszenia,
- teren i środki działania,
- siedzibę stowarzyszenia,
- przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia,
- zasady dokonywania zmian zapisów regulaminu,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące:
- trybu wyboru zarządu oraz uzupełniania składu,
- kompetencji zarządu,
- warunków ważności podejmowanych uchwał,
- sposobu reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych.
UWAGA:
Powołanie zarządu i organu kontroli nie jest obowiązkowe, jednak w przypadku gdy stowarzyszenie zwykłe będzie się ubiegać o status organizacji pożytku publicznego (OPP), to będą one potrzebne.
Również w przypadku, gdy stowarzyszenie zwykłe będzie powoływać organ kontroli wewnętrznej (komisję rewizyjną), to w regulaminie należy określić tryb wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Organ nadzoru (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni.
Nieuzupełnienie wniosku o wpis do ewidencji w terminie 14 dni spowoduje jego bezskuteczność.
OPŁATY:
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych oraz sam wpis są bezpłatne.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
- stowarzyszenie otrzymuje pismo o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
- pismo można odebrać osobiście za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy lub być wysłane za pośrednictwem poczty (list polecony).
DODATKOWE INFORMACJE:
- z chwilą wpisu do ewidencji, stowarzyszenie zwykłe może rozpocząć działalność,
- stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej i odpłatnej działalności pożytku publicznego,
- na wniosek starosty lub prokuratora, sąd rejestrowy może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa,
- stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki finansowe na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej,
- stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Ponadto stowarzyszenie musi:
- uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),
- uzyskać Statystyczny Numer Identyfikacji „REGON”,
- wypełniać obowiązkowe sprawozdania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
WAŻNE!
Do chwili uzyskania wpisu „stare” stowarzyszenia zwykłe działają na podstawie starych zasad, m.in. jako jedyne źródło finansowania mają składki członkowskie.
Nawiązując do powyższego – co powinny zrobić „stare” stowarzyszenia zwykłe po tym terminie (po 20 maja 2016r.).
Mają one do wyboru j.n.:
- dostosować dotychczasowe regulaminy i zasady działania do nowych przepisów prawnych i uzyskać wpis do nowo obowiązującej ewidencji prowadzonej przez starostę;
- nie uzyskać wpisu do ewidencji prowadzonej przez starostę – spowoduje to rozwiązanie stowarzyszenia z mocy prawa.
Gdy stowarzyszenie nie uzyska wpisu do ewidencji zostanie ono rozwiązane z mocy prawa, bez względu na to, że działa prężnie i od wielu lat.
Stowarzyszenia już istniejące mają czas 24 miesiące na dostosowanie regulaminów do obowiązujących przepisów prawnych – ostateczny termin upłynie 20 maja 2018r.
PODSTAWA PRAWNA
- ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).
1. Wniosek o wpis stowarzyszenia zwykłego - PRZEDSTAWICIEL.doc
1a. Protokół z zebrania założycielskiego stowarzyszenia zwykłego - PRZEDSTAWICIEL.doc
1b. Lista założycieli stowarzyszenia.doc
1c. Uchwała o założeniu stowarzyszenia.doc
1d. Uchwała o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia.doc
1e. Uchwała o wyborze przedstawiciela stowarzyszenia.doc
1f. Regulamin stowarzyszenia zwykłego - przedstawiciel.doc
2. Wniosek o wpis do ewidencji - ZARZĄD.doc
2a. Protokół z zebrania założycielskiego stowarzyszenia zwykłego - ZARZĄD.doc
2b. Lista założycieli stowarzyszenia.doc
2c. Uchwała o założeniu stowarzyszenia.doc
2d. Uchwała o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia.doc
2e. Uchwała o wyborze zarządu stowarzyszenia.doc
3. Wniosek o wpis do ewidencji - ZARZĄD I KOMISJA REWIZYJNA.doc
3a. Protokół z zebrania założycielskiego stowarzyszenia zwykłego - ZARZĄD.doc
3b. Lista założycieli stowarzyszenia.doc
3c. Uchwała o założeniu stowarzyszenia.doc
3d. Uchwała o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia.doc
3e. Uchwała o wyborze zarządu stowarzyszenia.doc
3f. Uchwała o wyborze komisji rewizyjnej stowarzyszenia.doc
3g. Regulamin stowarzyszenia zwykłego - ZARZĄD I KOMISJA REWIZYJNA.doc
Opracowała:
Halina Dzidowska Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich
Wersja XML